LEGGI
BENI IN PERICOLO
INTERVENTI E RECENSIONI
RASSEGNA STAMPA
COMUNICATI DELLE ASSOCIAZIONI
EVENTI
BIBLIOGRAFIA
STORIA e FORMAZIONE del CODICE DEI BENI CULTURALI E DEL PAESAGGIO
LINK
CHI SIAMO: REDAZIONE DI PATRIMONIOSOS
BACHECA DELLE TESI
per ricevere aggiornamenti sul sito inserisci il tuo indirizzo e-mail
patrimonio sos
in difesa dei beni culturali e ambientali

stampa Versione stampabile

Parigi. Get close to the Mona Lisa... in Virtual Reality
Anita Singh
The Guardian, 17/06/2019

The real painting will not be included in the museum's blockbuster Leonardo Da Vinci show.

Seeing the Mona Lisa at the Louvre can be a disappointing experience - the painting sealed behind bulletproof glass, the viewer corralled 10 feet away with a sea of outstretched arms and camera phones blocking lines of sight.

The museums blockbuster Leonardo Da Vinci exhibition this October will change all that, offering each ticketholder the chance to get within touching distance of the masterpiece in an empty gallery. But there is a catch.

The unrivalled access will be delivered via a virtual reality (VR) headset, because the real painting will not be included in the show. A spokesman for the exhibition said it cannot deprive regular visitors of seeing the Louvres most popular artwork.

Instead, viewers will go into an empty room and put on the headset for an immersive experience in which the crowds magically evaporate and the wearer will step behind the glass to access the intriguing portrait up close in an entirely new, transformative way.

Every brushstroke will be clear, and a voiceover will explain Da Vincis methods with reference to the latest scientific research.

Entitled Mona Lisa: Beyond The Glass, it is the Louvres first VR experience and is being billed as an intimate look at a painting which has been the subject of fascination and intrigue for generations.

The real Mona Lisa may not be the only Da Vinci masterwork missing from the exhibition, which opens on October 24 and marks the 500th anniversary of the artists death.

There is still no announcement on whether the Salvator Mundi will be included in the show. It became the worlds most expensive painting when it sold for $450 million in 2017, but a question mark hangs over whether it truly is one of the artists works.

The Louvre has requested it on loan from its new owner, said to be Saudis Crown Prince Mohammed bin Salman, but negotiations appear to have stalled.

It is said that Louvre curators wish to label it only as from the workshop of Leonardo, which would effectively render it all but worthless. The painting has not been seen in public since it was purchased and is reportedly being kept aboard the crown princes superyacht.

A Louvre spokesman said: There is nothing new on this subject: the Musee du Louvre has asked for the painting for its exhibition and is waiting for an answer from the owner.

https://www.telegraph.co.uk/news/2019/06/17/get-close-mona-lisa-virtual-reality/


news

27-07-2020
Il Consiglio Direttivo dell'Associazione Italiana di Studi Bizantini su Santa Sofia

25-07-2020
RASSEGNA STAMPA aggiornata al giorno 25 luglio 2020

06-06-2020
Sicilia. Appello di docenti, esperti e storici dell'arte all'Ars: "Ritirate il ddl di riforma dei Beni culturali"

06-05-2020
Due articoli da "Mi riconosci? sono un professionista dei beni culturali"

05-05-2020
Confiscabile il bene culturale detenuto allestero anche se in presunta buona fede

30-04-2020
In margine a un intervento di Vincenzo Trione sul distanziamento nei musei

26-04-2020
Vi segnaliamo: Il caso del Sacramentario di Frontale: commento alla sentenza della Corte di Cassazione

25-04-2020
Turismo di prossimità, strada possibile per conoscere il nostro patrimonio

24-04-2020
Un programma per la cultura: un documento per la ripresa

22-04-2020
Il 18 maggio per la Giornata internazionale dei musei notizie dall'ICOM

15-04-2020
Inchiesta: Cultura e lavoro ai tempi di COVID-19

15-04-2020
Museums will move on: message from ICOM President Suay Aksoy

08-04-2020
Al via il progetto di formazione a distanza per il personale MiBACT e per i professionisti della cultura

06-04-2020
Lettera - mozione in vista della riunione dell'Eurogruppo del 7 aprile - ADESIONI

30-03-2020
Da "Finestre sull'arte" intervista a Eike Schmidt

30-03-2020
I danni del terremoto ai musei di Zagabria

29-03-2020
Le iniziative digitali dei musei, siti archeologici, biblioteche, archivi, teatri, cinema e musica.

21-03-2020
Comunicato della Consulta di Topografia Antica sulla tutela degli archeologi nei cantieri

16-03-2020
Lombardia: emergenza Covid-19. Lettera dell'API (Archeologi del Pubblico Impiego)

12-03-2020
Arte al tempo del COVID-19. Fra le varie iniziative online vi segnaliamo...

06-03-2020
Sul Giornale dell'Arte vi segnaliamo...

06-02-2020
I musei incassano, i lavoratori restano precari: la protesta dei Cobas

31-01-2020
Nona edizione di Visioni d'Arte, rassegna promossa dall'Associazione Silvia Dell'Orso

06-01-2020
Da Finestre sull'arte: Trump minaccia di colpire 52 obiettivi in Iran, tra cui siti culturali. Ma attaccare la cultura è crimine di guerra

06-01-2020
Dalla stampa estera di ieri: minacce di Trump contro siti culturali iraniani

20-12-2019
Riorganizzazione Mibact, Casini: non è ennesimo Lego, ma manutenzione amministrativa in continuità

04-12-2019
Libero riuso delle riproduzioni di beni culturali: articolo di Daniele Manacorda sul "Giornale dell'arte"

14-11-2019
Cosa succederà alla Biblioteca Guarneriana di S. Daniele del Friuli? Un appello dei cittadini al sindaco

04-10-2019
Unicredit mette all'asta da Christie's capolavori della sua collezione

14-09-2019
Da Artribune: Franceschini sospende i decreti Bonisoli

Archivio news